Blogger Templates

sing together

Thursday 17 January 2013

Jom kita merendah hati!!!

Hi ollzs.
ermm assalamualaikum, okay entri ni aku buat lepas apa yang aku baca majalah Sinergi, tajuk artikel tu" Duhai hati Merendahlah"

Sekarang ni zaman yang banyak bergantung kepada  internet, dunia IT, kalau dulu kita ada Friendster,Myspace, sekarang hampir 99.9 % manusia di seluruh dunia mempunyai account Facebook atau pun Muka buku.

Virus "Budak Hott" kini semakin menular dan berleluasa
(wow berleluasa ayat tak boleh go>.<)
Menjadi "Budak hott" tak salah tetapi janganlah kita terlampau membangga diri dengan gelaran tersebut. Kita hidup di dunia sama sahaja, tak ada beza.
back to our topic, heheh bawah ni baca ekkk :D

Dari artikel yang aku baca, guru yang mengajar tidak berpuashati dengan hasil kerja rumah murid-IInya. Tetapi itu tidak bermakna , dia boleh marah murid tersebut sesuka hati, inikan pulak dengan cara memarahi, melempar buku keluar,mengkeji murid tersebut dengan kata-II yang buruk untuk didengar.Memalukan kannn kann kann???
Akhlak seorang guru yang begitu, tiada langsung kelembutan dan hemah dalam mendidik. Kalau macam tu la akhlak seorang guru, macam mana pulak dengan akhlak murid-II yang diajarnya??

Jika pelajar yang ditegur dengan cara yang kasar akan merasa terkilan, sedih dan mereka juga boleh patah semangat dan tak ada hati pun untuk belajar, dari situ lah berlakunya kegiatan ponteng kelas dan ponteng sekolah.Memang betul guru tu mempunyai hak untuk marah dan menghukum pelajar yang tidak melaksanakan arah dengan teliti dan tepat tetapi bukan dengan cara yang kasar.

Betul, guru mempnyai hak untuk marah anak murid yang tidak bertanggungjawab melaksanakan tugasnya, sama juga seperti majikan yang punya jawatan tinggi dan berhak untuk memecat atau menghukum orang bawahannya. Jika begitu, apakah orang berkuasa memang berhak untuk marah dan menyombong diri??

Dari Muadz bin Anas,berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda,"barangsiapa yang menahan marahnya,sementara ia mampu menumpahkannya, maka Allah akan memanggilnya di hari Kiamat, hingga ia dibebaskan untuk memilih bidadari syurga yang tercantik".
hadis riwayat Abu Daud dan Tirmidzi

Sesetengah orang hidupnya begitu teratur,tanpa orang lain dia masih mampu untuk hidup sendiri,merancang,mengurus, mengawal dan mempengaruhi orang lain.walaupun tanpa orang lain disisi dia masih mampu untuk hidup seperti biasa, keyakinan yang diperolehnya membuatkan dia mampu untuk menerima kehadiran manusia disisinya dengan baik. 
Ini pula contoh orang yang merasa cukup dalam dirinya, membuat hidupnya tidak memerlukan orang lain didalam hidupnya. Kehadiran manusia lain yang dianggap sebagai "menyusahkan"dirinya.Jika orang lain melakukan kesilapan, dia tidak akan memperbetulkan dengan baik malah mencaci dan mengeji orang tersebut.

Diatas adalah contoh orang yang bersifat sombong.Orang yang sombong sukar untuk memberi apa yang diperlukan oleh orang lain, kerana dirinya sendiri juga tidak memerlukan apa-II dari orang lain.Ketika orang lain mengharapkan perhatian,orang yang sombong ini gagal memberi.Hasilnya, orang sebegini sukar didekati dan tidak mendapat kasih sayang dari orang sekitarnya. Hal ini mungkin berlaku pada diri kita, saat kita mengadu sukar mendapat kawan dan perhatian padahal orang sekeliling yang banyak memberikan perhatian dan sudi untuk berkawan dengan kita.tTidak hairanlah jika tidak ada siapa yang ingin berkawan dengan orang bersifat sombong ini.
Tidak hairanlah ianya berlaku,sewajarnya kita evalusi dahulu sudahkah kita memberi perhatian yang diperlukan atau sebaliknya?Bukankah siapa memberi,dia akan menerima kembali?Maka duhai hati, merendahlah dan hentikan sikap meninggi diri.Berhentilah menyombong diri pada orang lain dan juga pada Allah SWT yang Maha Esa,pencipta satu-II nya.Tidak sedikit orang-II yang sombong didunia ini dan mudah-IIan kita bukanlah tergolong di kalangan orang-II yang sombong.

Merendahlah,
seperti bintang di langit,
yang berkelip tanpa henti,
diatas air ia nampak dekat,
padahal ia tinggi sekali,
janganlah jadi seperti asap,
yang membumbung tinggi,
menmbus awan menbangga diri,
padahal ia rendah tiada erti.

Okay la geng, renung-IIkan dan selamat beramal, tepuk dada tanya iman(he5 >.<)
jumpa lagi lain kali jaga diri dan assalamualaikum, byeyeom(>.<)

No comments:

Post a Comment